Pengaruh kualiti kerja acuan yang panas terhadap prestasinya

Helo, datang untuk berunding dengan produk kami!

Kualiti kerja acuan yang panas mempunyai pengaruh besar terhadap prestasi dan jangka hayat acuan. Dalam kehidupan dan pekerjaan sebenar, bengkel acuan kami memerlukan peningkatan berterusan dalam reka bentuk dan pengeluaran pelbagai acuan, dan akan ada masalah dalam operasi tertentu. Kami akan membincangkan dan menukar masalah dalam penggunaan acuan stamping dengan pengeluar acuan Shenzhen

Deformasi pelindapkejutan dan keretakan bahagian kerja acuan dan keretakan awal dalam proses penggunaan semuanya berkaitan dengan proses kerja acuan yang panas.

(1) Proses penempaan, yang merupakan penghubung penting dalam proses pembuatan bahagian kerja mati. Untuk acuan keluli aloi tinggi, keperluan teknikal untuk struktur metalografi seperti pengedaran karbida biasanya dikemukakan. Di samping itu, julat suhu penempaan harus dikendalikan dengan ketat, spesifikasi pemanasan yang betul harus dirumuskan, kaedah kekuatan penempaan yang betul harus diadopsi, dan penyejukan lambat atau penyepuhlindapan tepat waktu setelah penempaan harus diadopsi.

(2) Bersedia untuk rawatan haba. Mengikut pelbagai bahan dan keperluan bahagian kerja mati, proses pra-pemanasan seperti penyepuhlindapan, penormalan atau pelindapkejutan dan pembajaan harus diadopsi untuk memperbaiki struktur mikro, menghilangkan kecacatan struktur mikro dari penempaan kosong dan meningkatkan teknologi pemprosesan. Setelah rawatan haba penyediaan yang betul, rangkaian simenit sekunder atau karbida rantai dapat dihilangkan, karbida dapat disferoidisasi dan diperhalusi, dan keseragaman pengedaran karbida dapat ditingkatkan. Dengan cara ini, kualiti pelindapkejutan dan pelembapan dapat dijamin dan jangka hayat die dapat ditingkatkan.

(3) Pelindapkejutan dan pelembapan. Ini adalah penghubung utama dalam rawatan haba acuan. Sekiranya pemanasan berlebihan berlaku semasa pelindapkejutan dan pemanasan, bahan kerja bukan sahaja akan menyebabkan kerapuhan yang lebih besar, tetapi juga dengan mudah menyebabkan ubah bentuk dan keretakan semasa penyejukan, yang akan memberi kesan serius kepada hayat perkhidmatan mati. Semasa pelindapkejutan dan pemanasan mati, perhatian khusus harus diberikan untuk mencegah pengoksidaan dan dekarburisasi. Spesifikasi proses rawatan haba harus dikawal dengan ketat. Sekiranya keadaan mengizinkan, rawatan haba vakum boleh digunakan. Setelah pelindapkejutan, ia harus dilembutkan tepat pada waktunya, dan proses pembajaan yang berbeza harus diadopsi sesuai dengan keperluan teknikal.

(4) pelepasan tekanan. Bahagian kerja yang mati harus dirawat dengan pelepasan tegangan setelah pemesinan kasar untuk menghilangkan tekanan dalaman yang disebabkan oleh pemesinan kasar, untuk mengelakkan ubah bentuk dan keretakan yang berlebihan yang disebabkan oleh pendinginan. Untuk acuan dengan ketepatan tinggi, rawatan penekanan tekanan dapat dilakukan selepas pengisaran atau pemesinan elektrik, yang kondusif untuk menstabilkan ketepatan acuan dan meningkatkan jangka hayat.